The game in government programs and projects. Final results of an investigation in Río Cuarto

Main Article Content

Ivana Rivero

Abstract

This paper presents the final results of a research whose objective was to know and understand practices and discourses about gaming. To advance the study, two initial cuts were made: programs and public policy projects linked to gambling, territorialized in Río Cuarto, were selected as a corpus of analysis. The tracking was initiated by the municipal government secretaries. This is a mixed research with an immersed design that collected and analyzed quantitative data to improve a qualitative design. The data collection strategies were document analysis (ordinances, projects and communications on social networks), which made it possible to carry out semi-structured interviews applied to the coordinators of the proposals. The results show a distinction of the visibility of the game in the formulation and dismantling between national, provincial and local government projects. The game gains a covert presence in public sports policy projects (holiday colonies, seniors, sports schools, kindergartens and nurseries). Some of these projects are concomitant to education projects. The creation, improvement and/or ornamentation of play spaces and the coordination of body workshops are government actions demanded by citizens in open government projects.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Rivero, I. (2023). The game in government programs and projects. Final results of an investigation in Río Cuarto. Perspectivas De investigación En Educación Física, 2(4), e028. https://doi.org/10.24215/29534372e028
Section
Artículos

References

Aguirre, A. (2021). Talleres de educación física para personas mayores. Relevamiento y descripción de los talleres de gestión pública en la ciudad de Río Cuarto, durante la pandemia. Trabajo Final de Licenciatura. UNRC

Bracht, V. (1996). Educación Física y aprendizaje social. Educación Física / Ciencia del deporte. ¿Qué ciencia es esa?. Córdoba: Vélez Sarsfield.

Caillois, R. (1986). Los juegos y los hombres. La máscara y el vértigo. Fondo de Cultura Económica. México.

Cardoso, E. (2022). El juego en las colonias de vacaciones de la ciudad de Río Cuarto. Trabajo Final de Licenciatura. Universidad Nacional de Río Cuarto.

Dalio, V. (2022) Derecho al juego en salas de tres. Estudio en un jardín universitario. III Jornadas Nacionales Universitarias de Educación Inicial. Universidad Nacional de Río Negro. http://rid.unrn.edu.ar/handle/20.500.12049/9565

Demo, E. (2024). Informe Final de Beca de Investigación de Ciencia y Técnica. Universidad Nacional de Río Cuarto.

Devita, D. y Díaz, L. (2021) Observación N° 17: desencuentros entre el decir y el hacer. Aportes al tratamiento del Juego como Derecho. Minka, 3, 65-72. https://upc.edu.ar/descarga-el-tercer-numero-dela-publicacion-minka-recreacion-y-ludica/

Díaz, L. (2006). La construcción de una instancia de juego. Una pizca de SAL en el universo lúdico. En V. Pavía, Jugar de un modo lúdico. El juego desde la perspectiva del jugador. (pp. 69-80). Buenos Aires: Novedades educativas.

Dupuy, M. y Gómez Smyth, L. (Edit.) (2022). Conversaciones sobre juego y jugar. Derecho, enseñanza y territorio escolar. (pp. 33-50). Ciudad Autónoma de Buenos Aires: UFLO. https://img.uflo.edu.ar/a/editorial/conversacionessobrejuegoyjugar-UFLOUniversidad.pdf

Eroles, C. (2005). La discapacidad como eje del movimiento social de afirmación de derechos. En: C. Eroles, C. y C. Ferreres, (comps.), La discapacidad: una cuestión de derechos humanos. Buenos Aires: Espacio.

Feierstein, D. (2019) La importancia de los conceptos en la construcción de representaciones colectivas. En M. Badano, (Comp.), Educación superior y derechos humanos. Reflexiones, apuestas y desafíos. (pp. 47-65). Entre Ríos: UADER.

Foucault, M. (1987). El orden del discurso. Buenos Aires: Tusquets.

García, S. (2023). La plaza y la promoción del juego. Articulación entre centro integrador comunitario, instituciones y organizaciones sociales. En Congreso de Educación Física y Ciencia. UNLP. https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/trab_eventos/ev.16679/ev.16679.pdf

Glaser, B. y Strauss, A. (1967). The discovery of grounded theory strategies for qualitative research. New York: Aldine publishing company.

Gómez Smyth, L. (2022). Derecho a jugar: ¿cómo garantizarlo? En M. Dupuy, M. y L. Gómez Smyth (Edit.), Conversaciones sobre juego y jugar. Derecho, enseñanza y territorio escolar (pp. 33-50). Ciudad Autónoma de Buenos Aires: UFLO. https://img.uflo.edu.ar/a/editorial/conversacionessobrejuegoyjugar-UFLOUniversidad.pdf

Griffa, M., Coppola, G. y Poblete Calderón, R. (Comp.) (2022). El derecho a la recreación en Argentina. Políticas, tensiones y desafíos. (pp. 228-258). Córdoba: Editorial Universitaria, Universidad Provincial de Córdoba.

Huizinga, J. (2020). Homo Ludens. Intento de delimitación el elemento lúdico de la cultura. Buenos Aires: Espíritu Guerrero.

Jaime, F.. Dufour, G., Alessandro, M. y Amaya, P. (2013). Introducción al análisis de políticas públicas. Florencio Varela: Clacso, Universidad Nacional Arturo Jauretche. http://biblioteca.clacso.edu.ar› icsya-unaj ›pdf_1260

Lavega Burgues, P. (2000). Juegos y Deportes Populares-Tradicionales. Barcelona: INDE.

Lema Alvarez, R y Machado Comba, L. (2013) La recreación y el juego como intervención educativa. Montevideo: IUACJ.

Mantilla, L. (2016). Biopolítica del juego y del jugar. Guadalajara: Universidad de Guadalajara.

Mantilla, L. y Rivero, I. (2022). Estudios sociales en el juego y el jugar: Recorridos conceptuales en Argentina y México. Guadalajara: Universidad de Guadalajara. https://www.researchgate.net/publication/374442807

Nakayama, L. (2022). Luces y sombras del derecho al juego. En M. Griffa, G. Coppola, G. y R. Poblete Calderón, (Comp.), El derecho a la recreación en Argentina. Políticas, tensiones y desafíos (pp. 228-258). Córdoba: Editorial Universitaria, Universidad Provincial de Córdoba.

Olguín, J. (2023). Habitando el espacio público. Estudio de dos plazas de la ciudad de Río Cuarto. 15º Congreso Argentino de Educación Física y Ciencias. Ensenada, Argentina: UNLP-FAHCE.

Olivo, M. (2021). El juego en la institución Sagrado Corazón de Jesús de Berrotarán y su presencia en tiempos de pandemia. Congreso Argentino de Educación Física y Ciencias. Ensenada, Argentina: UNLP-FAHCE https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/trab_eventos/ev.14690/ev.14690.pdf

Pavía, V. (Coord.) (2011). Formas del juego y modos de jugar. Secuencia de Actividades Lúdicas. Santa Fe: ANSAFE.

Pavía, V. (2006). Jugar de un modo lúdico. El juego desde la perspectiva del jugador. Buenos Aires: Novedades educativas.

Rivero, I. (2011). El juego en las planificaciones de Educación Física. Intencionalidad educativa y prácticas docentes. Buenos Aires: Novedades educativas.

Rivero, I. (2012). El juego desde la perspectiva de los jugadores: Una investigación para la didáctica del jugar en educación física. Tesis Doctorado. La Plata: Memorias Académicas FaHCE- UNLP. http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/tesis/te.901/te.901.pdf

Rivero, I. (2018). Dimensiones para pensar el juego como práctica de vida saludable y derecho de la infancia. Revista Infancia, Educación Y Aprendizaje (IEYA), 4(1), 203–229. https://doi.org/10.22370/ieya.2018.4.1.944

Rivero, I. (2020). Hechos que posicionaron el juego como objeto de estudio: Rastreo a partir de producciones bibliográficas. Educación Física y Ciencia, 22 (2), e123. http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.12150/pr.12150.pdf

Rivero, I. (2022). El juego: una constante en Educación Física, una excusa para jugar en Ciencias Sociales. En L. Mantilla y I. Rivero (Comp.), Estudios sociales en el juego y el jugar. Recorridos Conceptuales en Argentina y México. México: Universidad de Guadalajara. https://www.researchgate.net/publication/374442807

Rivero, I. (2023). El juego desde los jugadores. Raíces contemporáneas de la línea. En A. Ferreira (Coord.), La Educación (Física) en disputa. Variaciones de su enseñanza en el Nivel Superior (pp. 275-292). Buenos Aires: Miño y Dávila.

Rivero, I., Gilleta, V. y Picco, V. (2023). Juego y deporte: Relevamiento, selección y análisis de políticas públicas que impactan en el interior del interior. En Actas. UNLP-FAHCE. https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/trab_eventos/ev.16770/ev.16770.pdf

Rivero, I. y Gilleta, V. (2019). El juego en proyectos de innovación universitaria. Estrategia inclusiva. Movimento, 25, e25048 https://seer.ufrgs.br/Movimento/article/view/88086/54086

Scheines, G. (1998). Juegos inocentes, juegos terribles. Buenos Aires: Eudeba.

Schiavi, F. (2023). El juego en la primera infancia. Estudio en la sala cuna Payaso Pintón. 16° Encuentro Internacional de Educación Infantil. OMEP. Buenos Aires.

Yuni, J. y Urbano, C. (2014). Técnicas para Investigar. Recursos Metodológicos para la Preparación de Proyectos de Investigación. Córdoba: Brujas.