First approaches in the study of the training processes of rugby coaches

Main Article Content

Juan Casajús
Noelia Elizabeth Cabrera
Daiana Paola Pucciarelli
Darío Salluzzi
Micaela Rocío Veiga
Javier Ignacio Villa

Abstract

The purpose of this report is to present a systematization of the bibliographic material addressed by the Rugby Studies and Research Group (GEIR) during the period July 2021-July 2022 with the aim of broadening the view around the training process that coaches must go through. and rugby coaches. The selection of the texts addressed during the months of work was aimed at providing coaches with various tools that allow them to understand the needs of their athletes, make better decisions and use strategies that are more effective through which it is It is possible to improve each area of ​​action. Anchored in a qualitative paradigm through which it was possible to carry out an interpretive analysis of the readings addressed, the interdisciplinarity of the Study Group allowed to advance in a reflective reading that put into dialogue theoretical and practical aspects in relation to the formation of the rugby coaches. It is worth mentioning that the following report was carried out as a systematization of the work carried out by the GEIR during its first year, which had as its sole objective the review of various bibliographic materials to, in a second stage of work, proceed to the production of articles academics.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Casajús, J. ., Cabrera, N. E., Pucciarelli, D. P., Salluzzi, D. ., Veiga, M. R. ., & Villa, J. I. (2022). First approaches in the study of the training processes of rugby coaches. Perspectivas De investigación En Educación Física, 1(2), e015. https://doi.org/10.24215/29534372e015
Section
Intervenciones profesionales

References

Balyi, I. y Hamilton, A. (2004). Long Term Athlete Development: Trainability in Childhood and Adolescence. National Coaching Institute, Victoria, British Columbia and Advanced Training and Performance Ltd.

Buceta, J. (2004). Estrategias psicológicas para entrenadores de deportistas jóvenes. Madrid: Dykinson.

Butler, J. (2007). El género en disputa. El feminismo y la subversión de la identidad. Barcelona: Ediciones Paidós Ibérica.

Casajús, J. y Perasso, S. (2021). Rugby formativo: Ideas, propuestas, prácticas y juegos. Buenos Aires: Dunken. Recuperado de: https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/library?a=d&c=libros&d=Jpm5062

Casajús, J. (2019). El rugby y los entrenadores de categorías formativas: Hallazgos para pensar la práctica. 13º Congreso Argentino de Educación Física y Ciencias, 30 de septiembre al 4 de octubre de 2019, Ensenada, Argentina. Educación Física: ciencia y profesión. EN: Actas. Ensenada : Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación. Departamento de Educación Física. https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/library?a=d&c=eventos&d=Jev12867

Casenave, G., Glok Galli, M., y Recofsky, M. (2013). Relatoría de las reflexiones compartidas entre investigadores y actores de programas sociales, impulsadas desde el Grupo IFIPRAC - Ed (Investigaciones en Formación Inicial y Prácticas Educativas). Revista Newsletter.

Côté, J. (2006). The Development of Coaching Knowledge. Revista International Journal of Sports Science & Coaching, 1(3), 217-222. https://doi.org/10.1260/174795406778604609 DOI: https://doi.org/10.1260/174795406778604609

Crespo, M. y Balaguer, I. (1994). Las relaciones entre el entrenador y los deportistas en Balaguer. En I. (Dir.), Entrenamiento psicológico en el deporte. Principios y aplicaciones (pp. 13-56). Valencia: Albatros.

Cushion, C., Nelson, L., Armour, K., Lyle, J., Jones, R., Sandford, R.,... O’Callaghan, C. (2010). Coach learning and development: A review of literature. Leeds: Sports coach UK.

Gilbert, W. (2017). Coaching, better every season. A Year-Round System for Athlete Development and Program Success. Canada: Human Kinetics Publishers.

Lloyd, R. S. y Oliver, J. L. (2012). The Youth Physical Development Model: a new approach to long term athletic development. Strength and Conditioning Journal, 34(3), 37-43. DOI: https://doi.org/10.1519/SSC.0b013e31825760ea

López Muñiz, G., Vázquez Cano, E., Jaenes Sánchez, J. y López Meneses, E. (2018). Docencia y formación de los entrenadores de rugby en Cádiz. Apunts. Educación Física y Deportes, 134(4), 84-94. http://dx.doi.org/10.5672/apunts.2014-0983.es.(2018/4).134.06 DOI: https://doi.org/10.5672/apunts.2014-0983.es.(2018/4).134.06

Nicoletti, J. (2014). Aportes para la formación de formadores. Revista de Investigación del Departamento de Humanidades y Ciencias Sociales, 3(5), 47-58. DOI: https://doi.org/10.54789/rihumso.14.3.5a.4

Rosboch, M. E. (2014). Altas y bajas de la cultura. Aproximaciones sobre la dinámica cultural. En M. E. Rosboch (Comp.), Culturas populares y deporte (pp. 25-49). La Plata: Ediciones EPC. DOI: https://doi.org/10.35537/10915/80274

Sautu, R., Boniolo, P., Dalle, P., y Elbert, R. (2005). Manual de Metodología. Buenos Aires: CLACSO.

Weinberg, S. y Gould, D. (2010). Bienvenidos a la psicología del deporte y el ejercicio físico. En Fundamentos de la psicología del deporte y el ejercicio físico (pp. 4-27) Madrid: Médica Panamericana.

World Rugby Passport. (s.f.). Introducción al coaching. Recuperado de: https://passport.world.rugby/es/entrenadores/introduccion-al-coaching/

World Rugby Passport. (s.f.). Rugby ready. Recuperado de: https://rugbyready.worldrugby.org/pdfs/rugby_ready_book_2014_es.pdf