Inhabiting the School. Bodies in the School/The School of Bodies

Main Article Content

Libertad Machado
Daniel Zambaglione
Santiago Diaz

Abstract

This article presents a series of reflections that are framed in the course we took of the Diploma in Advanced Studies of Anthropology of and from the Bodies with Latin American Perspective (2023 cohort), taught by the National University of Rosario by the Research Group of Body Anthropology and Performance of the University of Buenos Aires. Here, we summarize the training journey that we carried out, virtually during the year 2022, with a high degree of involvement and affectivity. The various meetings, the proposals and the high conceptual level deployed, provided us with a wide spectrum of possibilities to think about and carry out the methodological proposal that we present here. In fact, the purpose of this article is to share a workshop experience that we thought and carried out in connection with the framework of education and corporalities, in a public secondary school in the city of Paraná, Entre Ríos (Argentina). In this direction, we are interested in thinking about how our own bodily genealogies and gestures, movements, and "affecting-materialities" have been constructed (Citro, Rodriguez & Equipos, 2020 -in press-, p. 16). We understand that the memory of experiences of movement, images, gestures map our own bodily history and with it the way we get involved, the ways of knowing and feeling, which today allows us to have a particular way of approaching the world.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Machado, L., Zambaglione, D., & Diaz, S. (2023). Inhabiting the School. Bodies in the School/The School of Bodies. Perspectivas De investigación En Educación Física, 2(4), e030. https://doi.org/10.24215/29534372e030
Section
Artículos

References

Alcázar, J. (2014). Performance. Un arte del yo. Autobiografía, cuerpo e identidad. México, Fondo de Cultura Económica.

Aschieri, P. (2021). Contorsiones y políticas en los cuerpos liminales de la danza butoh. Reflexiones de una artista investigadora. En L. Lora y J. Dubatti (Coords). Artistas investigadoras/es y producción de conocimiento desde la escena. Una filosofía de la praxis teatral. Tomo II. (pp. 115-136). ENSAD.

Bourdieu, P. (2007). El sentido práctico. México: Siglo XXI.

Butler, J. (2018). El género en disputa. El feminismo y la subversión de la identidad. CABA: Paidós.

Chávez, B. y Difarnecio, D. (2014). Descolonizando acciones públicas contra el feminicidio con cuerpos disidentes: el performance y la plataforma Arte Acción en Chiapas, México. Revista Calle, 14, Vol. 9, N° 14, Septiembre-Diciembre, 30-43.

Citro, S. (2010). Cuerpos plurales. Antropología de y desde los cuerpos. Buenos Aires: Biblos.

Citro, S., Rodríguez, M. y Equipos (2020 -en prensa-). Materialidades afectantes, memorias reflexivas y ensayos performáticos. Movilización de saberes encarnados en la universidad. Revista Ciencias Sociales y Educación, 16, UDEM, Medellin, 1-40.

Csordas, T. (2015). Fenomenología cultural. Embodiment/corporalidad. Agencia, diferencia sexual y padecimiento. Trad. Mariana del Mármol. Ana Sabrina Mora y Mariana Sáez. Revisión: José Bizerril y Silvia Citro. Publicación de Cátedra, 1-27.

Douglas, M. (1988). Símbolos culturales. Exploraciones en cosmología. Madrid: Alianza.

Fischer-Lichte, E. (2011). La estética de lo performativo. Madrid: Abada.

Goldberg, R. (1996). Performance Art. Barcelona: Ediciones Destino.

Leenhardt, M. (1997). Do kamo. La persona y el mito en el mundo melanesio. Barcelona: Paidós.

Lévy-Strauss, C. (1995). Antropología estructural. Barcelona: Paidós.

Mauss, M. (1979). Sociología y antropología. Madrid: Editorial Tecnos.

McLaren, P. (2003). La escuela como un performance ritual. México: Siglo XXI.

Muñoz, J. (1999). Disidentifications. Queers of color and the performance of politics. University of Minnesota Press.

Pedraza, Z. (2012). La disposición del gobierno de la vida. Acercamiento a la práctica biopolítica en Colombia. Revista de Estudios Sociales, N° 43, Bogotá, agosto de 2012, 94-107.

Phelan, P. (1993). Unmarked. The Politics of Performance. New York: Routledge.

Roa, L. (2021). Subjetividades subalternas Latinoamericanas. Aportes desde los estudios socio-antropológicos del cuerpo. Universidad de Buenos Aires, Facultad de Filosofía y Letras, Instituto de Ciencias Antropológicas – Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Tecnológicas.

Roach, J. (2011). Cultura y performance en el mundo circunatlántico. En D. Taylor y M. Fuentes. Estudios avanzados de performance. (pp. 189-213). México: Fondo de Cultura Económica, Instituto Hemisférico de Performance y Política.

Schechner, R. (2000). Performance. Teoría y prácticas interculturales. Buenos Aires: Rojas-UBA.

Taylor, D. (2015). El archivo y el repertorio. El cuerpo y la memoria cultural en las Américas. Santiago de Chile: Universidad Alberto Hurtado.